Coachen van een team is leuk, lees hier onze tips om het nog leuker te maken.
Een coach van een hockey jeugdteam heeft een uitdagende taak. Naast wedstrijdbegeleiding en organisatie heeft hij ook een vormende taak zoals:
Eén van de belangrijkste doelen die een jeugdcoach moet hebben is om het hockeyen voor de kinderen stimulerend, interessant, leerzaam en leuk te maken. Zeker bij jonge kinderen mag geen prestatiedruk in de zin van “moeten winnen” gelegd worden.
De coach maakt geen deel uit van het team. Wel hoort hij bij het team en zijn handelingen en gedragingen zijn in hoge mate bepalend voor de sfeer, de speelwijze en het plezier dat de kinderen hebben. Hij moet zich constant bewust zijn dat hij werkt met individuen die verschillende persoonlijkheden en fysieke eigenschappen hebben. Ieder van die individuen vraagt dus om een persoonlijke benadering. Daarnaast zal de coach de relaties tussen de spelers onderling en tussen de spelers en zichzelf als coach goed moeten observeren.
Het is belangrijk dat de coach zijn handelingen afstemt op het niveau van de groep. Opdrachten die te moeilijk zijn voor het team en boven de vaardigheden van de spelers uitstijgen werken averechts: er zal alleen maar slechter door gespeeld gaan worden. Ook dient de coach de taal die hij gebruikt aan te passen aan het niveau van de spelers. De coach moet daarom bekende, ook op de training gebruikte termen hanteren en hij moet de spelers niet overladen met ingewikkelde en voor de kinderen vaak onbegrijpelijke termen, zoals “zonedekking”, “speel op de “interceptie” en “neem de scorings posities in”. Alleen als op de training deze zaken voldoende aan de orde zijn geweest kunnen ze in de wedstrijdbegeleiding terugkomen.
leer ze om positief aan te moedigen en te ondersteunen. Een aparte groep waar de coach mee te maken krijgt is de groep ouders. Vaak zijn de ouders veel meer gericht op winnen en presteren dan de kinderen. Zij ervaren een fout of een misser van hun kind als een persoonlijke fout. Alle aandacht, zowel positieve als negatieve, wordt op het kind gericht. Het zal duidelijk zijn dat deze ouders “schadelijk” zijn voor een goede hockeyontwikkeling van een kind. In deze gevallen is het een taak van de coach om de ouders te wijzen op de negatieve kanten van hun gedrag en om ze suggesties te geven over hoe het wél kan: positief aanmoedigen en ondersteunen en de inhoudelijke aanwijzingen aan de coach overlaten.
NB. De termen “coachen” en “begeleiden” en “coach” en “begeleider” worden willekeurig door elkaar gebruikt. Ouders en coaches kunnen via de KNHB site (knhb.nl) het boekje “ 3 hoeraatjes voor hockey” bestellen. In het boekje staan de basisregels voor drie-, zes- en achttallen, spelregelvragen en leuke opdrachten. Ook zijn er diploma‟s te bestellen die de vereniging kan uitreiken aan kinderen die voor de module „geslaagd‟ zijn. Het boekje en het bijbehorende diploma voor kinderen is te bestellen via knhb.nl onder arbritage, spelregels.
Eerste contact met het team: Een goed tijdstip voor de eerste ontmoeting met het team kan zijn de eerste training voor de vakantie met het nieuwe team. Deze trainingen zijn meestal vlak na de selecties als de teams bekend gemaakt worden. Het hele gezelschap, inclusief trainer wordt verondersteld op dat moment aanwezig te zijn. Als plaats van samenkomst kan het clubhuis of één der kleedkamers fungeren. Wat u in een introductiebijeenkomst aan de orde stelt is onder meer afhankelijk van de leeftijd van de kinderen. Hieronder enkele mogelijke aandachtspunten, die voornamelijk geschikt zijn voor een bijeenkomst met wat oudere kinderen.
Bij jongste jeugd (E en D-categorie) is het aan te bevelen om een bijeenkomst te beleggen met de ouders. U kunt bovenstaande punten met hen bespreken en u kunt tevens vragen wat de ouders van u verwachten als coach. Ook kunt u vragen of kinderen speciale aandachtspunten hebben bijv. Minder goed kunnen concentreren, speels etc. Bovendien is het soms prettig voor nieuwe ouders in het het hockeyspel om de spelregels en veldindelingen van 8 tallen en 6 tallen teams mee te geven. Het is belangrijk om te komen tot een gezamenlijke “opleidingsweg”.
De volgende stellingen kunnen daarbij als uitgangspunt dienen:
Meenemen:
De wedstrijd:
Let wel:
Hockey is een teamsport. Kinderen moeten plezier beleven aan het spel en leren om op een sportieve manier te winnen of te verliezen. Het winnen of verliezen is minder belangrijk. Kinderen moeten ook leren dat schelden, op medespeler of tegenspeler of spelleider of grof spel een wedstrijd er niet leuker op maakt. Iedere speler is op zijn plaats belangrijk, niet alleen het kind dat de goal maakt. De sport is een goed middel om kinderen sportief op te voeden en sociaal gedrag aan te leren.
De coach maakt aan het begin van het seizoen een schema in Excel hierop staat:
Download de Coachbijdehandjes van de KNHB AB Jeugd | CD Jeugd | Jongste jeugd
Download hier ook de PDF Vijf tips voor een goede warming-up
Andere sites en links voor coaches:
Favoriete websites: – Hockeycoach